Informacje dla rekonstruktorów

  Jak się rzekło w informacji ogólnej o naszej imprezie, pragniemy, by była ona maksymalnie fabularna, co nie oznacza jednak sztywnych tekstów ze sztywnego scenariusza. Chodzi głównie o to, by każda osoba na to wydarzenie przybywająca wiedziała bardzo dokładnie kim jest w średniowieczu i tego się trzymała przez całość imprezy, starając się maksymalnie wczuć w swoją postać, a nie tylko nosić jej strój. Pewne „role” mamy do rozdania, jest też ogólny zarys intrygi oraz ze źródeł historycznych wiemy, jak ma się ona skończyć, pewne scenki rodzajowe z nią związane trzeba też będzie zaimprowizować przed „publicznością” - zarówno tą złożoną z innych odtwórców, jak i turystów.

  Ważna informacja: nie będzie to typowy turniej rycerski czy łuczniczy, nie interesuje nas wymiar sportowy szermierki ani łucznictwa, ale rekonstrukcyjny obu tych dziedzin. Ba, to od was drodzy „rycerze” będzie zależało, czy chcecie po prostu popisać się swoimi umiejętnościami, czy też postanowicie powyzywać się nawzajem na pojedynki. Liczymy też na waszą inwencję twórczą i jesteśmy otwarci na propozycje. Z różnych względów zmagań w szrankach i na torze łuczniczym nie możemy/nie chcemy nazywać turniejem. Nie zmienia to jednak faktu, że w ostatnim dniu imprezy Książę Pan i Księżna Pani nagrodzą niektórych z was (i ciężkozbrojnych, i łuczników, i lekkich), wedle własnego (często subiektywnego) uznania za różne dokonania.

Co zapewniamy:

  • miejsce na obóz w pobliżu Zamku Czersk
  • słomę/siano i drewno
  • zabezpieczenie medyczne
  • toyki (postaramy się też o jakiś prysznic)
  • ochronę
  • wyżywienie od piątkowej kolacji do poniedziałkowego obiadu, w tym niedzielną ucztę z historycznymi potrawami i ceremoniałem (Każdy rycerz przybywający ze swoim pocztem, dowódca przybywający ze swoim oddziałem, opat przybywający ze swymi mnichami itp., ba, każdy „człowiek luźny” otrzyma przy rejestracji mieszek wybitych przez nas monet, w liczbie adekwatnej do swej rangi mającej pokrycie w przywiezionym sprzęcie, liczebności grupy itd. Dowódca będzie następnie mógł dowolnie tymi monetkami rozporządzać, wymieniając je u nas na produkty żywnościowe do przygotowania posiłków przez jego grupę. Będzie mógł np. zdecydować, czy „kupi” swoim ludziom mięso i wszystkie inne dobrości, czy może tylko cebulę, czy w ogóle nie będzie ich żywił, a monetki wyda na trunki dla siebie... Nie dotyczy to rzecz jasna uczty, do której zasiądą wszyscy do gotowych już dań, choć siadać będą na miejscach wyznaczonych ceremoniałem i zapowiedzianych przez herolda)
  • nagrody dla wyróżnionych
  • postaramy się, by nasz książę Janusz był w stanie wypłacić wynagrodzenie* i/lub żołd** tym, którzy zdecydują się wstąpić na jego służbę (*dla służby / **dla lekkozbrojnych)
  • dobrą zabawę podczas nieco nietypowej imprezy historycznej.


Czego oczekujemy od rekonstruktorów:
  • jasnego określenia odtwarzanej przez siebie postaci i wczuwania się w nią, również jeśli chodzi o wybrane stronnictwo (ludzie księcia Janusza, ludzie księcia Witolda, ludzie króla Władysława Jagiełły, krzyżacy)
  • jeśli przyjeżdżasz jako „rycerz”, to powinieneś przyjechać chociaż ze skromnym pocztem (2-3 ludzi) i co najmniej 1 namiotem, najlepiej z jakimiś meblami itd.
  • spójności posiadanego stroju, uzbrojenia i wyposażenia z odtwarzaną postacią
  • trzymania się założonego datowania
  • dobrego poziomu rekonstrukcji (nie, nie musisz mieć wszystkiego RT, ale naprawdę jest różnica między wełną, lnem i jedwabiem a poliestrem)
  • zadbania o to, by wszelkie „plastiki” i niehistoryczności nie wypełzały na światło dzienne i widok publiczny z namiotów
  • noszenia stroju adekwatnego do sytuacji (poza własnym namiotem nie można chodzić w samej bieliźnie, do uczty u księcia nie wypada siadać w chustce zawiązanej jak do dojenia krów – chyba że odtwarza się chłopkę i czeka na resztki z pańskiego stołu, na powitanie u księcia wypada wystroić się w najlepsze odzienie, niewiasty powinny nosić nakrycia głowy)
  • dystansu do siebie i przynajmniej próby zachowywania się wedle średniowiecznej etykiety wobec postaci wyżej postawionych w hierarchii społecznej
  • czynnego udziału w poszczególnych punktach programu

Jakie postaci są mile widziane:
  • panowie rycerze ze swoimi pocztami
  • a więc i pocztowi + służba panów rycerzy
  • lekkozbrojni, w oddziałach lub samodzielni, sam książę Janusz będzie przynajmniej kilku potrzebował
  • duchowni płci obojga i różnych zgromadzeń (Księciu przydałby się kapelan)
  • „Litwini” i inni wschodni (byle z udokumentowanym szpejem), co to się mogli przypałętać z Witoldem
  • damy, dwórki, markietanki
  • łucznicy, myśliwi itp.
  • muzycy, artyści i kuglarze
  • Krzyżacy (czy oficjalni czy jako szpiedzy)
  • rzemieślnicy, wytwórcy, kupcy historyczni, szczególnie mile widziani tacy, którzy chcieliby na miejscu prezentować kawałek swojego warsztatu*
  • a także wszelkiej innej maści ludność „luźna”, w tym żebracy, gęsiareczki (jedną już mamy), pielgrzymi, fałszerze relikwii i kogo tam sobie jeszcze wymyślicie.

*Rzemieślników i handlarzy, oprócz wystawiania swoich wyrobów, zapraszamy również do wspólnej zabawy fabularnej :).

Konkretne role do obsadzenia (czyli kogo książę Janusz potrzebuje):
- książę Witold
- książę Towciłł Konrad (młodszy brat i stronnik Witolda), najlepiej z małżonką Julianną
- Iwan Holszański (bojar i stronnik Witolda)
- Jan Boglewski herbu Jelita (najlepiej z małżonką), kasztelan czerski
- Jan „Głowacz” Leżeńki herbu Nałęcz (najlepiej z małżonką Jadwigą z Leżenic herbu Leliwa), wojewoda czerski
- Ścibor z Sąchocina – marszałek dworu czerskiego
- Klemens z Moskorzewa herbu Pilawa, podkanclerzy królewski w Wilnie
- kapelan książęcy
- kilku lekkozbrojnych do straży książęcej

- kilka osób służby (do kuchni i na ucztę)


Do imprezy obowiązują zgłoszenia, a liczba miejsc jest ograniczona ze względu na budżet przeznaczony na żywienie.

  Wypełniony formularz zgłoszeniowy wraz ze zdjęciem/zdjęciami należy przesłać na adres: stowarzyszeniehanza@gmail.com do 7 sierpnia 2016. Wysłanie zgłoszenia nie jest tożsame z przyjęciem na imprezę – będziemy weryfikować informacje i zdjęcia i potwierdzać przyjęcie.