„Starcie Książąt” – 2017

Lato AD1383... gdzieś na Mazowszu Po wiośnie przyszło lato i tak jak pogoda, tak i nastroje w Koronie i na Mazowszu są gorące. Książęcy brat Siemowit nadal snuje mrzonki o koronie polskiej, ba, oblega właśnie Kalisz, by zgnieść opozycję wobec swojej koronacji. Książę Janusz, wysłuchawszy po Wielkanocy zarówno posłów z Węgier, jak i swoich doradców, działa o wiele ostrożniej - nie udzielił bratu jeszcze wsparcia militarnego, niespiesznie objeżdża swoje włości - pozornie, by odprawiać tradycyjne sądy. Za Księciem ciągnie oczywiście cały dwór, jak i goście z różnych stron, nie wiedzieć tylko czemu wśród mazowieckich borów znów pojawiają się Węgrzy... Księżna Pani nadal nie pogodziła się ze stratą rodziców, zamordowanych przez jej kuzyna Jogaiłę w czasie wojny domowej na Litwie. Czy jej pragnienie zemsty zaważy na losach politycznych Mazowsza, czy tylko na losie wykrytego wiosną agenta Jogaiły, który miał zgładzić wysłanego do niej posła od brata Witolda? Agentem Jogaiły okazała się dworka, znana jako Maria ze Smogorzewa. Po torutrach zaordynowanych przez zrozpaczoną i żądną pomsty księżną, przyznała się do winy i w klasztorze oczekuje książęcego wyroku, który zapaść ma właśnie teraz na sądzie. Ważą się również losy kasztelana Czerskiego, Jana z Boglewic, który zaoferował, iż może poślubić Marię, by za jednym zamachem rozwiązać problem, co Książę ma z nią uczynić, jak i sprawować kontrolę na agentem Jogaiły, co mogłoby się kiedyś przydać. Giermek Książęcy i Podczaszy Czerski, którzy wiosną odnieśli ciężkie rany w książęcej służbie, wrócili już szczęśliwie do zdrowia i tropią zamachowców. Tymczasem niewykryci, wciąż w skrytości knując, pozostają szpiedzy Siemowita, Krzyżaków i królowej węgierskiej, Elżbiety Bośniaczki.         Informacje organizacyjne: Wydarzenie na facebooku PROGRAM (roboczy 😉 ): Sobota: 11.00 - odprawa techniczna 12.00 - początek fabuły - audiencja i prezentacja przed Księciem - polowanie - trening szermierki traktatowej - manewry piechoty Niedziela: - manewry piechoty - sądy książęce - turniej rycerski z okazji ślubu kasztelana - ślub kasztelana Poniedziałek: - manewry piechoty - pojedynki sądowe - układy z Węgrami 18.00 - rozpoczęcie uczty z okazji ślubu kasztelana Wtorek: - pakowanie i wyjazdy Program jest bardzo ramowy i roboczy, oczywiście jesteśmy otwarci na wasze pomysły i sugestie, zachęcamy do inicjatywy własnej i oczywiście jak najwięcej knucia, intryg i konszachtów ;). Książę bardzo lubi, kiedy go czymś zaskakujecie i nie ma pojęcia, co ma zrobić ;).   ZASADY FABULARNE 1. Z założenia cała impreza od 12.00 w sobotę do wtorku rano jest imprezą fabularną – staramy się nie wychodzić "z roli", ubieramy się i zachowujemy adekwatnie do odtwarzanych postaci. 2. W nagłych wypadkach lub bezwzględnej konieczności wyjścia ze skóry swojej postaci używamy hasła "matrix". Dla każdego, kto je usłyszy, oznacza ono chwilowe zawieszenie fabuły i zajęcie się sytuacją kryzysową. Prosimy o używanie go w stanie konieczności i nie nadużywanie go. 3. Ewentualnych turystów (którzy mogą się pojawić, ale nie spodziewamy się tłumów) staramy się traktować jak duchy, ale grzecznie. 4. Zachęcamy, by każdy spróbował wymyślić motywacje, cele i misje swojej postaci dodatkowo do tych, wyznaczanych przez fabułę i przez nas – spróbujcie po prostu wczuć się w swoją postać jako kompletną, żywą osobę z własnymi ambicjami, aspiracjami, dążeniami, sympatiami i antypatiami, lękami, itp. 5. Trucizny: Przyjmujemy możliwość otrucia. Jeżeli jakąś postać chce się otruć, należy dodać do jego/jej potrawy lub napoju sos tabasco. Oczywiście jeżeli truciciel zostanie wykryty, grożą mu adekwatne konsekwencje. Będzie możliwość uratowania osoby otrutej - w niedługim czasie po incydencie należy podać napar ziołowy. Roboczo przyjmujemy około 3 min. Nie jest to jedyny sposób uśmiercenia postaci – możecie być kreatywni. 6. Uwaga!! nie możemy skutecznie uśmiercić postaci historycznej, co do której wiemy, że żyła po roku 1383. Jeżeli zamach na życie takiej osoby nie zostanie powstrzymany (przez nią samą lub innych) to do końca imprezy jest "ranna", jednak po niej najlepsi medycy doprowadzą ją do zdrowia. 7. Natomiast osoba, która zostanie uśmiercona "skutecznie" powinna szybko wymyślić nową postać :) 8. Postaramy się podobnie jak na kwietniowej "Radzie Książęcej" przygotować trochę mniejszych i większych, mniej lub bardziej spersonalizowanych questów, a dla osób, których nie było na "Radzie" również karty lojalności. 9. Jeśli ktoś nie skończył realizować swojego questu z "Rady" (niektóre były długofalowe lub wręcz otwarte), to może, a wręcz powinien, realizować go dalej. 10. Pamiętajmy wszyscy, że mamy się bawić, a nie robić przykrości. Jeśli ktoś ma jakieś uwagi, pomysły, pytania albo zastrzeżenia to prosimy umieścić je w komentarzach lub na privie.  

lokalizacja

 

plan skansenu i okolic

Skansen będzie czynny w godzinach 11.00 - 17.00 i w tych godzinach możemy spodziewać się ewentualnych zwiedzających, w tych godzinach też odbywać się będą te co bardziej widowiskowe punkty programu (walki, sądy, itp.). A tak wygląda plan sytuacyjny skansenu i okolic. Tło różowe to teren poza skansenem, tła zielone to cały teren, po którym możemy się przemieszczać i go wykorzystywać. Bordowe klocki to budynki, większość z nich jest zamknięta i wnętrza nie będą dostępne, ale część również w jakimś zakresie będzie dla nas dostępna/użyteczna. Tło jasnozielone to trawniki i łąki, tło ciemnozielone to tereny zadrzewione. Niebieskie - stawy, mały i duży oraz wielki zewnętrzny. Oznaczenia: "P" - Parking "WC" - lokalne "sławojki", nie znamy jeszcze ustawienia toyki dla nas "w" przy budynku nr 5 - ujęcie bieżącej wody na zewnątrz budynku "A" - główny klomb przed jednym z dworów - tu będzie się odbywała większość tych oficjalnych i bardziej reprezentacyjnych punktów programu (audiencja, sądy, walki itp.) "B" - wyznaczone miejsce na duże ognisko "C" - cały obszar dużej łąki, na którym możemy rozstawić obóz, dochodzi do punktu widokowego na staw "D" - plac, wokół którego ustawione są wiejskie chałupy i zabudowania gospodarcze z końca XVIII i całego XIXw., niektóre kryte strzechą (można porobić klimatyczne fotki 😉 ). "1" - najstarszy (1743r.) i główny dwór, otwarty dla zwiedzających (w tym nas) "5" - organistówka - chatka na której jest ujęcie wody bieżącej "4" i "22" - stajnia i kuźnia, na całym terenie pasą się wolno 3 konie "21" - drewniana kaplica "19" - tzw. "Berkanówka" - chatka zamieszkana współcześnie przez krewnych właścicieli całego obiektu (nie wchodzimy do środka) "18" - dwór z Rudzienka z pocz. XIXw., przed nim jest ładny klomb-plac, który będziemy wykorzystywać. Czarne linie to drogi dojazdowe. Linie ciemnozielone na planie skansenu to wytyczone tam drogi i ścieżki.